Evren Neden Rasyonel ? Evrenin anlaşılabilirliği üzerine




Evrenin anlaşılabilirliği kavramının bizzat kendisi , bu anlaşılabilirliği fark etme kapasitesine sahip bir aklın varlığını gerektir.





Ateiste göre biz ÅŸans eseri evrimleÅŸmiÅŸ bir madde yığınıyız. bizim evreni anlayabilmemiz, yani onların bakışından maddenin kendini anlayabilmesi normal mi? deÄŸil  hatta çok ÅŸaşırtıcı bir durum  yani evrenin anlaşılır olması gerektiÄŸini banko varsaysak bile neden anlayabilecek varlık çıktı sorusu var . evren pek ala matematiksel ifade edilmeyecek bir yapıda da olabilirdi . neden olsun ki? 
Akılla anlaşılabilirlik , her çağın düşünürlerinin, evrenin bir Akıl ürünü olması gerektiÄŸi hükmüne varmalarını saÄŸlayan  en temel fikirlerden biri  olagelmiÅŸir .
Filizof Keith Ward bunu şöyle özetler :
"Evrenin mahiyeti ve kökeni üzerine  derinden düşünen ve bu hususta yazı yazanların nerdeyse tamamı  için evren kendinden öte , fiziksel olmayan , yüce bir kudret  ve akıl sahibi olan bir kaynaÄŸa iÅŸaret ediyor gibi gözükmektedir."(1)

Nobel fizk ödüllü Eugene Wigner de  bir makalesinde bu müthiÅŸ  anlaşılabilirlikden bahseder
"Matematiğin doğa bilimlerindeki işe yararlılığı neredeyse esrarengiz bir şeydir ,Bunun rasyonel bir açıklaması yoktur."(2)

Evrenin anlaşılabilir olması demek ,evrenin  Akıllı bir bilinç tarafından anlaşılabilir matematikle net kesin sonuçlar alabilmemiz için ayarlanmış ve tasarlanmış olduÄŸu demektir . GelmiÅŸ geçmiÅŸ en büyük bilim adamlarından Albert Einstein bu muhteÅŸem "mucize" yi ÅŸu ÅŸekilde açıklar .
"Biliyorum evrenin anlaşılabilirliÄŸini  sonsuz bir sır ve mucize olarak nitelemem size garip geliyor ancak,  a priori olarak kaotik bir dünya olması gerekirdi .Dünyanın akılla anlaşılamaz olması gerekirdi .Ä°ÅŸte bu bilgimiz arttıkca güçlenen bir mucizedir ."(3)

Albert Einstein :  " Åžuna hiç şüphe yok ki, dünyanın rasyonelliÄŸi ya da idrak edilebilirliÄŸine
duyulan dini sezgi benzeri inanç, üstün bir düzeninaraÅŸtırıldığı bütün bilimsel çalışmaların ötesindedir… Kendisinideneyimler dünyasında ortaya koyan üstük akla duyulan, yoÄŸun
bir hisle örülmüş olan bu sarsılmaz inanç, benim Tanrı anlayışımı temsil etmektedir. "
(4)


Ãœnlü Amerikalı Fizikci John Polkinghorne Evrenin anlaşılabiliÄŸrliÄŸini  bilimin açıklayamıyacağını ÅŸu sözlerle ifade ediyor ."Bilim fiziki  dünyanın matematiksel anlaşılabilirliÄŸini izah edemez .Bunun böyle oluÅŸu bilimin kurucu inancının bir parçasıdır ."(5) Evrenin akılla anlaşılabilmesi ve Evrene matemariÄŸin nüfus edebilmesi  Evrenin rasyonel olması  bilim adamlarınca Evrenin arkasındaki aklın kanıtıdır .
Keith  Ward bunu ÅŸu sözleri ile çok güzel özetler ."Fiziksel Partiküllerin kesin matematiksel süreçlere bir uyum gösteremesi bu karşılıklı ilÅŸkiyi ancak zorunlu yolla  saÄŸlayan kozmik bir matematikci var ise  mümkün olur Fizik kanunlarının varlığı ..bu tarz kanunları formüle eden  ve fizik alemini  o  kanunlara boyun eÄŸdiren bir Tanrının olduÄŸuna kuvvetle iÅŸaret eder ."(6)




Bir Tabloyu en basitinden ele alalım bir tablo ancak Bilinçli bir ÅŸekilde planlı bir ÅŸekilde oluÅŸturulmuÅŸ çizilmiÅŸ hesaplanmış kısaca Tasarlanmış ise  anlaşılabilir olur . Rastgele
 boyaların resim kağıdına saçılması ile anlaşılabilir bir resimin oluÅŸmasını kimse düşünemez .

Kısacası evrenin anlaşılabilirliÄŸi birnin onun bizim  bu evreni anlamamızı ve bundan sonuçlar çıkarmamızı istemesi içindir .

Paul Nelson bu konu hakkında :  "Evrenin rasyonel ve anlaşılabilir olması muhteÅŸemdir. Yüce bir
Akıl tarafından tasarlanmıştır. Bu akıl bilimin programını da tasarlamıştır.Çünkü böylece biz dünyaya bakıp dünyanın bir anlamifade ettiğini görürüz. Şayet bu sadece karmakarışık bir montajsa,
burada bir rasyonellik aramaya gerek yoktur. Fakat bu yücebir Aklın ürünüyse şayet dışarı çıkarsın ve bilim kocaman muhteşembulmaca çözen bir projeye dönüşür. Bu projede nesnelerin
tam temelinde rasyonellik, güzellik ve anlaşılabilirlik bulursun." der




www.facebook.com/BilimModern
Dipnotlar .

1. Chance and Necessity,oxford,oneword publications ,1996 s,1

2. Communucations in pure and Applied Mathematics , 13 (1960) , ss .1-14

3. Letters so solovien,New york philosphical Library,1987s ,s 131

4. Henry Margenau-Roy Abraham Varghese, Kosmos, Bios, Teos, çev. Ahmet Ergenç,
Gelenek Yayıncılık, İstanbul (2002), s. 23.


5. Reanson and reality ,londra spck ,1991 . s  76

6. Chance and Necessity,oxford,oneword publications ,1996

7. 
Stephen C. Meyer, Unlocking The Mystery of Life, The Scientific Case For
Intelligent Design, An Illustra Media Production, Belgesel-DVD.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder