Kötülük Problemi Üzerine
Kötülük problemi
(Argümanı) Kötülük Argümanı Tanrı kötülükleri ortadan kaldırmak ister veya istemez; istemezse iyi değildir. İsterse gücü yeter veya yetmez; yetmezse her şeye gücü yeten değildir. Yetiyorsa ve istiyorsa neden kötülükler var? en genel şekilde bu yöndedir argüman .
Kötülük ve iyilik , ahlak gibi ancak Allah varsa temellenebilecek kavramlar. Ancak zaten Allah varsa gerçek anlamda olabilecek bir kavramdan yola çıkarak Allah'ın yokluğuna dair delil kurulması argümanın zaten kendi ile çeliştiği anlamına gelecektir. Lewis'ın da dediği gibi ;
"Tanrı’ya karşı argümanım evrenin oldukça zalim ve adaletsiz göründüğünden yola çıkıyor. Ama zalimlik ve adaletsizlik fikrine nasıl sahip oldum? Düz bir çizgi hakkında fikir sahibi olmadığı sürece insan bir çizgiye eğri diyemez. Evrene adaletsiz ve zalim dediğimde onu neyle kıyaslıyorum?"
Eğer ben nedeni bilinmeyen ama doğaüstü olmadığına iman ettiğim ve ilerde bir gün natüralist bir açıklamasının bulunacağına inandığım ve umduğum rastgele bir patlama ile ortaya çıkmış madde yığınından başka hiçbirşey değilsem ve eğer ben irrasyonel bilinçsiz oluşmuş bu evrenin hesaba katmadığı kaostan fırlamış kıytırık bir yaratıksam ben birşeyin doğru ya da yanlış olduğunu ne ile söyleyeceğim ? Allah yoksa da küçük bir çocuğa işkence edilmesini kötü karşılarız.Burdaki asıl mesele neden kötü olduğunun mantıklı bir nedenini sunup sunamamakdır. Eğer ben doğanın rastgele ortaya çıkarmış olduğu bir madde yığını isem ve 50,60 yıl boyunca canlılığımı muhafaza edip bu evrende yok olacak isem Bir bebeğe tecavüz etmemin hiçbir rasyonel nedeni yoktur.
Bazı A-teistler hala argümanın savunulabileceğini düşünüyorlar.' karşı tarafın bakış açısıyla hala savunulabilir. ' vb. ifadelerle. Bu kendi içindeki Paradoxa rağmen argümanı kabul etsek bile, imtihan,irade gibi kavramlarla çok rahat açıklamlara kavuşturulabiliyor.Kendi içinde tutarsız bu argümanı ciddiye alacaksak bile kötülüklerin sebebinin açıklanamaması Yaratıcı'nın varlığını inkar etmek için bir nedeni olamaz .
Ayrıca eğer ontolojik kötülüklerde Tanrı' nın yokluğuna bir argüman kurulacaksa evrendeki ontolojik iyiliklerden de ateizmin evrende gözlemlenen iyiliklerin varlığını açıklayamadığı , fakat teizmin bunu başarıyla açıkladığı gündeme getirilebilir. ( Kuantum teorisi ile ilgili Kitabında Caner Taslaman da bu iyilik problemine atıf yapmaktadır.) Birçok kuşun kendisinin olmayan yavruları beslemesinden, karıncaların ve arıların ayrıntılı bir şekilde belirlenmiş birçok fedakarlık içeren iş bölümlerine kadar doğada özgeci davranışlar var. Cansız maddenin ve dogal seleksiyon gibi rekabeti ön plana çıkartan bir mekanizmanın, nasıl olur da 'iyilik' olarak niteleyebileceğimiz özgeci davranışları oluşturduu, ateist yaklaşım için önemli bir sorundur. Bazı kesimler buna 'Akraba seleksiyonu' ile itiraz etmişlerdir.Balina ve yunusların hastalıklı canlılara yaptıklara yardımlar veya kimi canlı türlerinde genetik havuza katkısı olmayacak yaşlı akrabalarayapılan yardımlar bu cinstendir. yapılan özgeci davranışların biyoloji yasalarına balı olduğunu söylemek 'iyilik sorunu'nu ateizm adına çözmez.Swinburne'ün ifadesi ile bu sonuçların ortayaçıkmasına sebep olan mevcut doğa yasalarınn neden varolduğu bir açıklama gerektirmektedir.Nasıl oluyor da, cansız madde belli bir birleşime kavuşunca, bu kadar farklı canlıda, bu kadar çeitli özgeci davranışa sebep olacak potansiyeli içinde barındırıyor sorusu kolayca geçiştirilebilecek bir soru değil.
Kendi içinde tutarsız kötülük argümanına yapılan açıklamalardan biri olan özgür iradeye de çeşitli itirazlar mevcuttur. Cennette de özgür olursak orda da kötülük olacağı bu sebeple bu izahın savunulamayacağı üzerinden çeşitli açıklamalar mevcuttur. Bu itirazlar tamami ile 'farazi'dir. ahiret aleminin de bu alem gibi olacağı zaten A priori olarak kabul edilerek ortaya atılmış bir itirazdır. kötülüklerin temelinde karşılanmamış arzular olur, alıp verememe meseleleri kavgalar çıkarır. Cennette bunlar karşılanacağı için öyle bir durum söz konusu olmaz. Cennetteki alemin tam olarak ne kadar bu dünyaya benzer oalcağı zaman algısının İnsandaki sezgilerin Sosyal yapıların nasıl şekilleneceği tamami ile bir sır ve muammadır .
Sonuç olarak , eğer ontolojik kötülüklerden Tanrı'nın yokluğuna argüman kurulacaksa ki bu ancak Tanrı'yı kabul eden bir paradigmadan kurulabilir. Eğer böyle bir argüman kurulabilseydi de evrendeki ontolojik iyiliklerden Tanrı'nın varlığınadair de argüman kurulabilir.
Nitekim Antony Flew de ateizmden vazgeçişinin felsefi argümanları tekrar ele almasında büyük rol oynadığını belirtmektedir.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder