Evren Neden Rasyonel ? Evrenin anlaşılabilirliği üzerine




Evrenin anlaşılabilirliği kavramının bizzat kendisi , bu anlaşılabilirliği fark etme kapasitesine sahip bir aklın varlığını gerektir.





Ateiste göre biz şans eseri evrimleşmiş bir madde yığınıyız. bizim evreni anlayabilmemiz, yani onların bakışından maddenin kendini anlayabilmesi normal mi? değil  hatta çok şaşırtıcı bir durum  yani evrenin anlaşılır olması gerektiğini banko varsaysak bile neden anlayabilecek varlık çıktı sorusu var . evren pek ala matematiksel ifade edilmeyecek bir yapıda da olabilirdi . neden olsun ki? 
Akılla anlaşılabilirlik , her çağın düşünürlerinin, evrenin bir Akıl ürünü olması gerektiği hükmüne varmalarını sağlayan  en temel fikirlerden biri  olagelmişir .
Filizof Keith Ward bunu şöyle özetler :
"Evrenin mahiyeti ve kökeni üzerine  derinden düşünen ve bu hususta yazı yazanların nerdeyse tamamı  için evren kendinden öte , fiziksel olmayan , yüce bir kudret  ve akıl sahibi olan bir kaynağa işaret ediyor gibi gözükmektedir."(1)

Nobel fizk ödüllü Eugene Wigner de  bir makalesinde bu müthiş  anlaşılabilirlikden bahseder
"Matematiğin doğa bilimlerindeki işe yararlılığı neredeyse esrarengiz bir şeydir ,Bunun rasyonel bir açıklaması yoktur."(2)

Evrenin anlaşılabilir olması demek ,evrenin  Akıllı bir bilinç tarafından anlaşılabilir matematikle net kesin sonuçlar alabilmemiz için ayarlanmış ve tasarlanmış olduğu demektir . Gelmiş geçmiş en büyük bilim adamlarından Albert Einstein bu muhteşem "mucize" yi şu şekilde açıklar .
"Biliyorum evrenin anlaşılabilirliğini  sonsuz bir sır ve mucize olarak nitelemem size garip geliyor ancak,  a priori olarak kaotik bir dünya olması gerekirdi .Dünyanın akılla anlaşılamaz olması gerekirdi .İşte bu bilgimiz arttıkca güçlenen bir mucizedir ."(3)

Albert Einstein :  " Şuna hiç şüphe yok ki, dünyanın rasyonelliği ya da idrak edilebilirliğine
duyulan dini sezgi benzeri inanç, üstün bir düzeninaraştırıldığı bütün bilimsel çalışmaların ötesindedir… Kendisinideneyimler dünyasında ortaya koyan üstük akla duyulan, yoğun
bir hisle örülmüş olan bu sarsılmaz inanç, benim Tanrı anlayışımı temsil etmektedir. "
(4)


Ünlü Amerikalı Fizikci John Polkinghorne Evrenin anlaşılabiliğrliğini  bilimin açıklayamıyacağını şu sözlerle ifade ediyor ."Bilim fiziki  dünyanın matematiksel anlaşılabilirliğini izah edemez .Bunun böyle oluşu bilimin kurucu inancının bir parçasıdır ."(5) Evrenin akılla anlaşılabilmesi ve Evrene matemariğin nüfus edebilmesi  Evrenin rasyonel olması  bilim adamlarınca Evrenin arkasındaki aklın kanıtıdır .
Keith  Ward bunu şu sözleri ile çok güzel özetler ."Fiziksel Partiküllerin kesin matematiksel süreçlere bir uyum gösteremesi bu karşılıklı ilşkiyi ancak zorunlu yolla  sağlayan kozmik bir matematikci var ise  mümkün olur Fizik kanunlarının varlığı ..bu tarz kanunları formüle eden  ve fizik alemini  o  kanunlara boyun eğdiren bir Tanrının olduğuna kuvvetle işaret eder ."(6)




Bir Tabloyu en basitinden ele alalım bir tablo ancak Bilinçli bir şekilde planlı bir şekilde oluşturulmuş çizilmiş hesaplanmış kısaca Tasarlanmış ise  anlaşılabilir olur . Rastgele
 boyaların resim kağıdına saçılması ile anlaşılabilir bir resimin oluşmasını kimse düşünemez .

Kısacası evrenin anlaşılabilirliği birnin onun bizim  bu evreni anlamamızı ve bundan sonuçlar çıkarmamızı istemesi içindir .

Paul Nelson bu konu hakkında :  "Evrenin rasyonel ve anlaşılabilir olması muhteşemdir. Yüce bir
Akıl tarafından tasarlanmıştır. Bu akıl bilimin programını da tasarlamıştır.Çünkü böylece biz dünyaya bakıp dünyanın bir anlamifade ettiğini görürüz. Şayet bu sadece karmakarışık bir montajsa,
burada bir rasyonellik aramaya gerek yoktur. Fakat bu yücebir Aklın ürünüyse şayet dışarı çıkarsın ve bilim kocaman muhteşembulmaca çözen bir projeye dönüşür. Bu projede nesnelerin
tam temelinde rasyonellik, güzellik ve anlaşılabilirlik bulursun." der




www.facebook.com/BilimModern
Dipnotlar .

1. Chance and Necessity,oxford,oneword publications ,1996 s,1

2. Communucations in pure and Applied Mathematics , 13 (1960) , ss .1-14

3. Letters so solovien,New york philosphical Library,1987s ,s 131

4. Henry Margenau-Roy Abraham Varghese, Kosmos, Bios, Teos, çev. Ahmet Ergenç,
Gelenek Yayıncılık, İstanbul (2002), s. 23.


5. Reanson and reality ,londra spck ,1991 . s  76

6. Chance and Necessity,oxford,oneword publications ,1996

7. 
Stephen C. Meyer, Unlocking The Mystery of Life, The Scientific Case For
Intelligent Design, An Illustra Media Production, Belgesel-DVD.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder